Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg har alltid likt å fotografere, fra tidlig i tenårene, men noen hobby kunne det knapt kalles og kunnskapene var totalt fraværende. Det hele dreide seg om å fange minner, fra vakker natur til mennesker, dyr og situasjoner. Bortsett fra at jeg hele tiden har vektlagt komposisjon ut i fra egen smak, dreide det hele seg nok om knipsing.
- Det startet med diverse analoge kompaktkameraer. I 2003 kjøpte jeg et digitalt Olympus kompaktkamera, meldte meg inn i foto.no og ble straks mer bevisst i forhold til fotograferingen. Senere ble det speilreflekskamera: Canon EOS 300 D, etterfulgt av Canon EOS 350 D. Jeg har nå kjøpt et Canon EOS 40 D og ser fram til å lære det å kjenne. Teknisk innsikt kan jeg ikke påberope meg, men jeg er i det minste tålmodig med meg selv.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Det varierer mye, både ut ifra helse og behov. I noen perioder fotograferer jeg mye, i andre lite, men tanker om foto og planlegging er som regel tilstede. Mye tid går også med til redigering av noen av de utallige bilder jeg knapt har fått sett på. Jeg er veldig sulten på foto og får noe av denne sulten tilfredsstilt gjennom å studere andres bilder.
Har du et bilde som har gjort spesielt inntrykk på deg?
- Det første bildet som gjorde inntrykk på meg i ung alder er bildet fra frigjøringen i 1945, hvor Akershus festning blir overtatt av de norske hjemmestyrkene 11. mai 1945. Terje Rollem, leder for enheten av hjemmestyrkene, kledd i nikkers og knestrømper, står rolig og korrekt på Festningsplassen og overtar festningen fra den tyske kommandanten og hans adjutant, begge stramt kledd i tyske uniformer. Bildet ble tatt av Johannes Stage. Jeg husker jeg klippet ut bildet.
Har du noen fotografer som du liker spesielt godt?
- Jeg synes det kryr av dyktige fotografer i Norge og holder meg til norske her. Torkel Fenre (fotograf, grafiker og maler), Kai-Wilhelm Nessler, Tom Mamen Braastad og ikke minst Geir Hareide Andersen. Sistnevnte har vist bilder av luft i is, bilder av rust og andre makrobilder av alt det vakre som finnes rundt oss. Han tar bilder både ute i naturen og innendørs. Motivene er ofte figurative uten å være rene naturmotiver. Jeg har også veldig sansen for flere av bildene til velkjente Tom Sandberg.
- På foto.no er det mange som har flere bilder jeg liker. Av fotografer dyktige innen makro vil jeg nevne Frode Aaberg og Ann Forberg. Leif Bringslimark og Tom Bjørnland tar spennende abstrakte og eksperimentelle bilder.
- Det finnes fotografer på foto.no som har tatt bilder som har gjort slikt inntrykk på meg at de sitter. Arne Strømme har mange av dem. Han er meget dyktig. Dyktige er også Ketil Knudsen og Torgeir Sørensen. De må nevnes. Begge har bilder så vakre at jeg husker dem. Jeg vil også nevne Svenn Dvergastein. Han har stilt ut en del og jeg har besøkt flere av utstillingene hans. Men listen kan bli lang, så jeg tror jeg stopper her. Det nytter ikke å nevne alle jeg liker svært godt på foto.no!
Har du noen spennende fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har ingen planlagte prosjekter nå, bortsett fra å få foto over på lerret, men i tankene jobber jeg stadig med nye motiver.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Et vanskelig spørsmål, men jeg vil nevne et bilde jeg la ned både mye tid, slit og mange mil på. Det er bildet Fosseslør, tatt i 2004. Bildet er nok ikke det man kan kalle spennende, men jeg er veldig glad i vann i bevegelse og dette stedet hadde jeg sett meg ut. Jeg prøvde mange ganger, planla komposisjon etc. Det ble ikke bra. Men til slutt klarte jeg å fange komposisjonen og også den sløringen, akkurat slik jeg hadde planlagt. Ekstra morsomt er det at bildet nå henger på Haukeland Universitetssykehus i Bergen, 3 m bredt og 1,5 m høyt, delt i 8 biter (2 x 4) og trykket på acrylplater.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har prøvd å velge ut bilder fra litt ulike kategorier jeg har vært innom. Etter hvert fikk jeg mer og mer dragning mot form og farge og det abstrakte og nå fotograferer jeg for det meste abstrakt. For å kunne ha glede av å fotografere følger jeg nå mest egne behov. Men det er kategorier jeg føler jeg ikke er ferdig med, eller som er uprøvde, så tiden får vise hva det blir til.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Absolutt! Jeg kunne ingenting da jeg ble med på foto.no. Jeg var heller ikke med i noen fotoklubb. Ord som blender, lukker med mer var fremmedord. En horisont skulle være mye skjev før jeg så det...
- Takket være foto.no har jeg kunnet ha 3 separatutstillinger, 1 utstilling sammen med 2 andre og jeg har solgt bra. Uten konstruktiv kritikk og gode råd i mail og meldinger fra andre medlemmer ville dette ikke vært mulig.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Etter at foto.no ble inndelt i Bildegalleri og Bildekritikk har jeg egentlig ment at nettstedet hadde det meste for den som ville. Nå leser jeg at redaksjonen har flere planer, så nå vil jeg tro det blir enda bedre.
- Ellers er jeg opptatt av at man ivaretar både nybegynnere og erfarne, at alle kan føle de får utfordringer. Det mener jeg er viktig. Jeg tror bestemt at de fleste av oss kan bli flinkere til å gi konstruktiv kritikk (uten å ta motet fra noen). Jeg trives godt på foto.no!
- Jeg har alltid likt å fotografere, fra tidlig i tenårene, men noen hobby kunne det knapt kalles og kunnskapene var totalt fraværende. Det hele dreide seg om å fange minner, fra vakker natur til mennesker, dyr og situasjoner. Bortsett fra at jeg hele tiden har vektlagt komposisjon ut i fra egen smak, dreide det hele seg nok om knipsing.
- Det startet med diverse analoge kompaktkameraer. I 2003 kjøpte jeg et digitalt Olympus kompaktkamera, meldte meg inn i foto.no og ble straks mer bevisst i forhold til fotograferingen. Senere ble det speilreflekskamera: Canon EOS 300 D, etterfulgt av Canon EOS 350 D. Jeg har nå kjøpt et Canon EOS 40 D og ser fram til å lære det å kjenne. Teknisk innsikt kan jeg ikke påberope meg, men jeg er i det minste tålmodig med meg selv.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Det varierer mye, både ut ifra helse og behov. I noen perioder fotograferer jeg mye, i andre lite, men tanker om foto og planlegging er som regel tilstede. Mye tid går også med til redigering av noen av de utallige bilder jeg knapt har fått sett på. Jeg er veldig sulten på foto og får noe av denne sulten tilfredsstilt gjennom å studere andres bilder.
Har du et bilde som har gjort spesielt inntrykk på deg?
- Det første bildet som gjorde inntrykk på meg i ung alder er bildet fra frigjøringen i 1945, hvor Akershus festning blir overtatt av de norske hjemmestyrkene 11. mai 1945. Terje Rollem, leder for enheten av hjemmestyrkene, kledd i nikkers og knestrømper, står rolig og korrekt på Festningsplassen og overtar festningen fra den tyske kommandanten og hans adjutant, begge stramt kledd i tyske uniformer. Bildet ble tatt av Johannes Stage. Jeg husker jeg klippet ut bildet.
Har du noen fotografer som du liker spesielt godt?
- Jeg synes det kryr av dyktige fotografer i Norge og holder meg til norske her. Torkel Fenre (fotograf, grafiker og maler), Kai-Wilhelm Nessler, Tom Mamen Braastad og ikke minst Geir Hareide Andersen. Sistnevnte har vist bilder av luft i is, bilder av rust og andre makrobilder av alt det vakre som finnes rundt oss. Han tar bilder både ute i naturen og innendørs. Motivene er ofte figurative uten å være rene naturmotiver. Jeg har også veldig sansen for flere av bildene til velkjente Tom Sandberg.
- På foto.no er det mange som har flere bilder jeg liker. Av fotografer dyktige innen makro vil jeg nevne Frode Aaberg og Ann Forberg. Leif Bringslimark og Tom Bjørnland tar spennende abstrakte og eksperimentelle bilder.
- Det finnes fotografer på foto.no som har tatt bilder som har gjort slikt inntrykk på meg at de sitter. Arne Strømme har mange av dem. Han er meget dyktig. Dyktige er også Ketil Knudsen og Torgeir Sørensen. De må nevnes. Begge har bilder så vakre at jeg husker dem. Jeg vil også nevne Svenn Dvergastein. Han har stilt ut en del og jeg har besøkt flere av utstillingene hans. Men listen kan bli lang, så jeg tror jeg stopper her. Det nytter ikke å nevne alle jeg liker svært godt på foto.no!
Har du noen spennende fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har ingen planlagte prosjekter nå, bortsett fra å få foto over på lerret, men i tankene jobber jeg stadig med nye motiver.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Et vanskelig spørsmål, men jeg vil nevne et bilde jeg la ned både mye tid, slit og mange mil på. Det er bildet Fosseslør, tatt i 2004. Bildet er nok ikke det man kan kalle spennende, men jeg er veldig glad i vann i bevegelse og dette stedet hadde jeg sett meg ut. Jeg prøvde mange ganger, planla komposisjon etc. Det ble ikke bra. Men til slutt klarte jeg å fange komposisjonen og også den sløringen, akkurat slik jeg hadde planlagt. Ekstra morsomt er det at bildet nå henger på Haukeland Universitetssykehus i Bergen, 3 m bredt og 1,5 m høyt, delt i 8 biter (2 x 4) og trykket på acrylplater.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har prøvd å velge ut bilder fra litt ulike kategorier jeg har vært innom. Etter hvert fikk jeg mer og mer dragning mot form og farge og det abstrakte og nå fotograferer jeg for det meste abstrakt. For å kunne ha glede av å fotografere følger jeg nå mest egne behov. Men det er kategorier jeg føler jeg ikke er ferdig med, eller som er uprøvde, så tiden får vise hva det blir til.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Absolutt! Jeg kunne ingenting da jeg ble med på foto.no. Jeg var heller ikke med i noen fotoklubb. Ord som blender, lukker med mer var fremmedord. En horisont skulle være mye skjev før jeg så det...
- Takket være foto.no har jeg kunnet ha 3 separatutstillinger, 1 utstilling sammen med 2 andre og jeg har solgt bra. Uten konstruktiv kritikk og gode råd i mail og meldinger fra andre medlemmer ville dette ikke vært mulig.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Etter at foto.no ble inndelt i Bildegalleri og Bildekritikk har jeg egentlig ment at nettstedet hadde det meste for den som ville. Nå leser jeg at redaksjonen har flere planer, så nå vil jeg tro det blir enda bedre.
- Ellers er jeg opptatt av at man ivaretar både nybegynnere og erfarne, at alle kan føle de får utfordringer. Det mener jeg er viktig. Jeg tror bestemt at de fleste av oss kan bli flinkere til å gi konstruktiv kritikk (uten å ta motet fra noen). Jeg trives godt på foto.no!
No title 1
Inger-Lise Sundberg
Inger-Lise Sundberg juli 2007
Unni Fonneland
Tenebrosity
Inger-Lise Sundberg
) (
Inger-Lise Sundberg
Point
Inger-Lise Sundberg