Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg kjøpte mitt første speilrefleks i 1992 før jeg dro til Utah, USA som skiboms en sesong. Kom hjem med mange dias og litt mer erfaring. Fikk blod på tann og kom inn som frilanser i Bergensavisen ved siden av studier.
- Kameraet ble siden med som følgesvenn gjennom studier og ulike friluftsaktiviteter. Jeg var aktiv i ski- og elvepadlemiljøet i Bergen fra cirka 1995-2002, og fikk være med som bidragsyter på fotosiden under oppstarten av Ekstremsportveko på Voss og oppstarten av Friflyt som startet i denne perioden. Spesialiserte meg mer mot ulike typer ekstremsport og fikk etter hvert en fot innenfor ulike media i Norge.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg har gjennom mange år tatt svært mange bilder og samtidig pløyd gjennom noen hyllemeter med fotobøker og blader som min fotoutdanning. Dette har vært en verdifull ballast på den tekniske biten av det å fotografere. Nå er jeg mer trygg på hvordan jeg liker bildene og har funnet mer min egen stemme. Jeg er opptatt av mennesker som opplever, og de fleste av mine bilder har nok det som gjennomgangstema. Dersom bildene mine klarer å formidle opplevelser til publikum føler jeg at jeg oppnådd noe.
- Samtidig så liker jeg å jobbe kommersielt sammen med proffe folk som forlanger kvalitet og finner det utfordrende å kunne levere et ferdig resultat på trykk eller på nett. Jeg er jo privilegert som har et annet yrke som jeg trives svært godt med, og kan derfor takke nei til oppdrag som jeg ikke har tid til eller som ikke engasjerer meg. Nivået på norske fotografer er høyt og det er mange om benet, så jeg føler meg heldig som får lov til å dyrke lidenskapen profesjonelt på deltid når jeg har tid og lyst. Skulle jeg drevet min nisje på fulltid hadde det nok vært minst 200 reisedøgn i året, noe som ville ført til at jeg neppe ville vært noen god far eller gift særlig lenge .
- Mitt fortrinn er nok at jeg bor på en av verdens beste locations (Lofoten), hvor jeg er lommekjent fra hav til fjell og har mange gode venner i ulike miljøer som kan gi gode bilder. Det er mange andre som nok er bedre fotografer enn undertegnede.
Kan du fortelle litt om de forskjellige oppdragene du tar?
- De siste årene har det blitt en del fotojobber for Utemagasinet og Friflyt som har vært ski og turrelatert. Men jeg har også jobbet for eyeworks dynamo/tv2 under en produksjon av Ønskedrømmen i Svolvær. Nå for tiden er jeg i avslutningsfasen av et større reklameprosjekt for et tysk selskap. Jeg har fått oppdrag som kampanjefotograf for Sympatex, et selskap som blant annet lager membranteknologi for yrkes- og fritidsklær. Kampanjen vil lanseres snart og brukes de neste 2 årene i Europa, Asia og USA. Det er krevende og utrolig spennende.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Lyset og jakten på neste prosjekt og motiv. Ungene mine har åpnet en ny verden av opplevelser som er spennende å dokumentere.
Hva mener du er et godt fotografi?
- Et godt fotografi er for meg når bildet får meg til å stoppe opp og tenke. Ofte er teknikken sekundær, men gode bilder som har fanget et øyeblikk eller en stemning pirrer nysgjerrigheten min. Mange naturbilder på stativ og blender 16, i sin tekniske fullkommenhet, blir kjedelige.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Jeg har som ambisjon å lage flere utstillinger og har noen bokprosjekter som ligger på lur. Har flere prosjekter som er startet og som skal modne seg noen år. Ellers er det en ambisjon å lære mer om lyssetting på location og digital billedbehandling.
Er det en spesiell utstilling av dine egne du kan trekke frem og fortelle litt om?
- Utstillingen Pura Vida som jeg hadde i 2001-2002 var min første separatutstilling og ble til under et 5 måneders utvekslingsopphold i Mellom-Amerika i 2001. Cathrine, som jeg nå er gift med, og jeg fikk muligheten til å studere et semester i Costa Rica og brukte alle helger, påskeferie og sommerferien til å reise rundt i regionen. Da jeg kom hjem satte jeg sammen en utstilling fra hovedsaklig Cuba og Guatemala. Det var spennende og litt skummelt, ikke minst økonomisk utfordrende som student å produsere en utstilling med prints og innramming.
- Det var stort å ha vernissage på Fotografiens Hus i Oslo og få vise det fram til et publikum. Med god hjelp fra venner og ikke minst foreldre som kjøpere gikk vel prosjektet sånn ca i null . Men det har gitt meg respekt for hvor mye arbeid det ligger bak en utstilling. Av den grunn prøver jeg å få med meg de fleste utstillinger jeg kan når jeg reiser på ulike kurs rundt i landet.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Ansel Adams kommer jeg ofte tilbake til, David La Chapelle er morsom, Nick Brandts utstilling på fotografiska i Stockholm var en opplevelse. Jens Haugen er engasjerende og flink. Frode Sandbech har et grafisk øye som jeg liker og det er inspirerende hva han har fått til. Vegard Breie er og en spennende fotograf. Agnete Bruns portretter har jeg fulgt gjennom mange år.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Ja, til tider for mye i forhold til familien. Min kone fortjener all honnør for tålmodigheten.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har et prosjekt jeg ønsker å gjennomføre om eldre damer som lever livet Kom gjerne med tips på slike kloke, livsglade og gale damer som dere kjenner.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- Jeg har ingen metode eller plan - det meste skjer etter innfallsmetoden, men det er etter hvert noen motiver jeg har og samler på nye som til slutt ender opp som en serie - Når det er kommersielle prosjekter er det et samarbeid med oppdragsgiveren og reklamebyrået til ferdig produkt. Men jeg prøver å sette min signatur på arbeidet.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg bruker stort sett kun digital speilrefleks med ulike objektiver, har også et kompaktkamera men det blir ikke helt det samme. Jeg har holdt meg til Canon i alle år, og har nok i likhet med mange samlet på mye glass etter hvert. På fjellet må jeg bære med meg alt selv så da er det f4-zoomer. Men bilbasert foretrekker jeg fastoptikk, og batteriblitz er gøy Utstyret er nok bedre enn fotografen.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Jeg konverterte fra film for cirka 10 år siden og kan ikke si at jeg savner filmen i dag. Det har nok mye å si at arbeidsflyten er mye lettere digitalt. Når man i tillegg bor eksotisk i havgapet er det praktisk med nett og epost, samtidig som man kan lage profesjonelle utskrifter hjemme etter at ungene har lagt seg. Jeg har ennå mareritt etter all diasskanningen og støvfjerningen jeg holdt på med før.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Bildet Fugleperspektiv er et bilde jeg er glad i. Jeg er med i en Alpin redningsgruppe i Svolvær. Dette bildet ble tatt på en øvelse på fjellet Presten utenfor Henningsvær. Vi var ferdige med tauriggingen og ventet på at Sea King helikopteret skulle hente og heise oss ut fra veggen. Utsikten er alltid fantastisk fra Presten, men denne gangen kom det en ørn under oss som ga bildet prikken over ien. En god porsjon flaks ga et kjempebilde av et motiv jeg har fotografert i mange år
Kan du beskrive portfolioen du har valgt ut til dette brukerportrettet?
- Portfolioen viser litt av bredden av hva jeg fotograferer, og de bildene som her blir vist fram er bilder som jeg synes har min signatur. Noen vil kanskje kalle det postkortestetikk, men jeg er glad i stramme komposisjoner.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Foto.no har hatt en sentral rolle i min utvikling som fotograf. Et nettsted med mange gode artikler og tips om utstillinger. Tidlig var jeg mer aktiv på billedkritikken og fikk god input derifra, men det synes jeg har blitt oversvømt i volum, og bildene som nå blir kommentert er hovedsaklig fra den mest aktive delen av menigheten som kommenterer hverandres bilder. Forumet synes jeg fortsatt gir mange gode tips. Det er befriende å diskutere på nerde-nivå med andre entusiaster.
- Geir Brekkes kunnskapsrike artikler har lært meg masse om digital billedbehandling.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Jeg tror at foto.no bør rendyrke sin profil i enda større grad. Være enda bedre på det som i dag er bra. Gode tekniske artikler, intervjuer med norske og utenlandske fotografer, begrense billedkritikken til betalende medlemmer. Men det er jo en grunn til at mange har fulgt foto.no gjennom flere år, og noe av det som i dag kan være irriterende er at så mange har oppdaget foto.no Voksesmerter.
- Jeg kjøpte mitt første speilrefleks i 1992 før jeg dro til Utah, USA som skiboms en sesong. Kom hjem med mange dias og litt mer erfaring. Fikk blod på tann og kom inn som frilanser i Bergensavisen ved siden av studier.
- Kameraet ble siden med som følgesvenn gjennom studier og ulike friluftsaktiviteter. Jeg var aktiv i ski- og elvepadlemiljøet i Bergen fra cirka 1995-2002, og fikk være med som bidragsyter på fotosiden under oppstarten av Ekstremsportveko på Voss og oppstarten av Friflyt som startet i denne perioden. Spesialiserte meg mer mot ulike typer ekstremsport og fikk etter hvert en fot innenfor ulike media i Norge.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg har gjennom mange år tatt svært mange bilder og samtidig pløyd gjennom noen hyllemeter med fotobøker og blader som min fotoutdanning. Dette har vært en verdifull ballast på den tekniske biten av det å fotografere. Nå er jeg mer trygg på hvordan jeg liker bildene og har funnet mer min egen stemme. Jeg er opptatt av mennesker som opplever, og de fleste av mine bilder har nok det som gjennomgangstema. Dersom bildene mine klarer å formidle opplevelser til publikum føler jeg at jeg oppnådd noe.
- Samtidig så liker jeg å jobbe kommersielt sammen med proffe folk som forlanger kvalitet og finner det utfordrende å kunne levere et ferdig resultat på trykk eller på nett. Jeg er jo privilegert som har et annet yrke som jeg trives svært godt med, og kan derfor takke nei til oppdrag som jeg ikke har tid til eller som ikke engasjerer meg. Nivået på norske fotografer er høyt og det er mange om benet, så jeg føler meg heldig som får lov til å dyrke lidenskapen profesjonelt på deltid når jeg har tid og lyst. Skulle jeg drevet min nisje på fulltid hadde det nok vært minst 200 reisedøgn i året, noe som ville ført til at jeg neppe ville vært noen god far eller gift særlig lenge .
- Mitt fortrinn er nok at jeg bor på en av verdens beste locations (Lofoten), hvor jeg er lommekjent fra hav til fjell og har mange gode venner i ulike miljøer som kan gi gode bilder. Det er mange andre som nok er bedre fotografer enn undertegnede.
Kan du fortelle litt om de forskjellige oppdragene du tar?
- De siste årene har det blitt en del fotojobber for Utemagasinet og Friflyt som har vært ski og turrelatert. Men jeg har også jobbet for eyeworks dynamo/tv2 under en produksjon av Ønskedrømmen i Svolvær. Nå for tiden er jeg i avslutningsfasen av et større reklameprosjekt for et tysk selskap. Jeg har fått oppdrag som kampanjefotograf for Sympatex, et selskap som blant annet lager membranteknologi for yrkes- og fritidsklær. Kampanjen vil lanseres snart og brukes de neste 2 årene i Europa, Asia og USA. Det er krevende og utrolig spennende.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Lyset og jakten på neste prosjekt og motiv. Ungene mine har åpnet en ny verden av opplevelser som er spennende å dokumentere.
Hva mener du er et godt fotografi?
- Et godt fotografi er for meg når bildet får meg til å stoppe opp og tenke. Ofte er teknikken sekundær, men gode bilder som har fanget et øyeblikk eller en stemning pirrer nysgjerrigheten min. Mange naturbilder på stativ og blender 16, i sin tekniske fullkommenhet, blir kjedelige.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Jeg har som ambisjon å lage flere utstillinger og har noen bokprosjekter som ligger på lur. Har flere prosjekter som er startet og som skal modne seg noen år. Ellers er det en ambisjon å lære mer om lyssetting på location og digital billedbehandling.
Er det en spesiell utstilling av dine egne du kan trekke frem og fortelle litt om?
- Utstillingen Pura Vida som jeg hadde i 2001-2002 var min første separatutstilling og ble til under et 5 måneders utvekslingsopphold i Mellom-Amerika i 2001. Cathrine, som jeg nå er gift med, og jeg fikk muligheten til å studere et semester i Costa Rica og brukte alle helger, påskeferie og sommerferien til å reise rundt i regionen. Da jeg kom hjem satte jeg sammen en utstilling fra hovedsaklig Cuba og Guatemala. Det var spennende og litt skummelt, ikke minst økonomisk utfordrende som student å produsere en utstilling med prints og innramming.
- Det var stort å ha vernissage på Fotografiens Hus i Oslo og få vise det fram til et publikum. Med god hjelp fra venner og ikke minst foreldre som kjøpere gikk vel prosjektet sånn ca i null . Men det har gitt meg respekt for hvor mye arbeid det ligger bak en utstilling. Av den grunn prøver jeg å få med meg de fleste utstillinger jeg kan når jeg reiser på ulike kurs rundt i landet.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Ansel Adams kommer jeg ofte tilbake til, David La Chapelle er morsom, Nick Brandts utstilling på fotografiska i Stockholm var en opplevelse. Jens Haugen er engasjerende og flink. Frode Sandbech har et grafisk øye som jeg liker og det er inspirerende hva han har fått til. Vegard Breie er og en spennende fotograf. Agnete Bruns portretter har jeg fulgt gjennom mange år.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Ja, til tider for mye i forhold til familien. Min kone fortjener all honnør for tålmodigheten.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har et prosjekt jeg ønsker å gjennomføre om eldre damer som lever livet Kom gjerne med tips på slike kloke, livsglade og gale damer som dere kjenner.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- Jeg har ingen metode eller plan - det meste skjer etter innfallsmetoden, men det er etter hvert noen motiver jeg har og samler på nye som til slutt ender opp som en serie - Når det er kommersielle prosjekter er det et samarbeid med oppdragsgiveren og reklamebyrået til ferdig produkt. Men jeg prøver å sette min signatur på arbeidet.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg bruker stort sett kun digital speilrefleks med ulike objektiver, har også et kompaktkamera men det blir ikke helt det samme. Jeg har holdt meg til Canon i alle år, og har nok i likhet med mange samlet på mye glass etter hvert. På fjellet må jeg bære med meg alt selv så da er det f4-zoomer. Men bilbasert foretrekker jeg fastoptikk, og batteriblitz er gøy Utstyret er nok bedre enn fotografen.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Jeg konverterte fra film for cirka 10 år siden og kan ikke si at jeg savner filmen i dag. Det har nok mye å si at arbeidsflyten er mye lettere digitalt. Når man i tillegg bor eksotisk i havgapet er det praktisk med nett og epost, samtidig som man kan lage profesjonelle utskrifter hjemme etter at ungene har lagt seg. Jeg har ennå mareritt etter all diasskanningen og støvfjerningen jeg holdt på med før.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Bildet Fugleperspektiv er et bilde jeg er glad i. Jeg er med i en Alpin redningsgruppe i Svolvær. Dette bildet ble tatt på en øvelse på fjellet Presten utenfor Henningsvær. Vi var ferdige med tauriggingen og ventet på at Sea King helikopteret skulle hente og heise oss ut fra veggen. Utsikten er alltid fantastisk fra Presten, men denne gangen kom det en ørn under oss som ga bildet prikken over ien. En god porsjon flaks ga et kjempebilde av et motiv jeg har fotografert i mange år
Kan du beskrive portfolioen du har valgt ut til dette brukerportrettet?
- Portfolioen viser litt av bredden av hva jeg fotograferer, og de bildene som her blir vist fram er bilder som jeg synes har min signatur. Noen vil kanskje kalle det postkortestetikk, men jeg er glad i stramme komposisjoner.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Foto.no har hatt en sentral rolle i min utvikling som fotograf. Et nettsted med mange gode artikler og tips om utstillinger. Tidlig var jeg mer aktiv på billedkritikken og fikk god input derifra, men det synes jeg har blitt oversvømt i volum, og bildene som nå blir kommentert er hovedsaklig fra den mest aktive delen av menigheten som kommenterer hverandres bilder. Forumet synes jeg fortsatt gir mange gode tips. Det er befriende å diskutere på nerde-nivå med andre entusiaster.
- Geir Brekkes kunnskapsrike artikler har lært meg masse om digital billedbehandling.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Jeg tror at foto.no bør rendyrke sin profil i enda større grad. Være enda bedre på det som i dag er bra. Gode tekniske artikler, intervjuer med norske og utenlandske fotografer, begrense billedkritikken til betalende medlemmer. Men det er jo en grunn til at mange har fulgt foto.no gjennom flere år, og noe av det som i dag kan være irriterende er at så mange har oppdaget foto.no Voksesmerter.
Austnesfjorden
Espen Mortensen
Barn i Havana
Espen Mortensen
Blåtinden
Espen Mortensen
Cathrine
Espen Mortensen
Digermulen
Espen Mortensen
Festvågtinden
Espen Mortensen
Flyt
Espen Mortensen
Geitgaljartinden
Espen Mortensen
Interessant å også lese om nordlendinger som reiser seg opp av støvet i fotoverdenen.
Gjorde det selv med noen klatrebilder til plakater og en bok.
mvh.ero54.