Wildlife Photographer of the year Award arrangeres av BBC og Natural History Museum i fellesskap. Dette er naturfotografenes Oscar. I forrige uke gikk Erik Grønningsæter til topps i kategorien dyreportrett i konkurransen.
- Det er tatt hundretusenvis av vanvittige isbjørnbilder fra før. Når jeg har sett isbjørn har jeg stort sett bare kjørt rett forbi og tenkt at alt allerede er gjort. Men i fjor kom jeg på å sette ut kamera med fjernutløser og vidvinkel. Det er ikke tatt så mange isbjørnbilder med vidvinkel før, forteller Eirik Grønningsæter til VG nett.
Bildet viser en sel sitt siste syn i møte med en isbjørn. Det er tatt med på Kvalbeinøya på Svalbard. Selv satt Grønningsæter på trygg avstand i en gummibåt og ventet på at den nysgjerrige isbjørnen skulle utforske kameraet. Det gjorde den, fra alle vinkler, dyttet litt rundt på det og tok det inn i kjeften også. Uten at kameraet fikk en eneste skramme. Hodet på isbjørnen er ikke med på bildet. Dette var et bevisst valg fra fotografen. Han ønsket å la slutten på historien være åpen.
- Dette er et portrett uten ansikt. Bildet fungerer fordi det er dynamisk og det fanger sjelen til en vandrer og et dyr som konstant strever for å overleve i et utilgivelig miljø, uttaler Patricio Robles Gil, en av dommerne i konkurransen.
Den gjeveste prisen i konkurransen ble vunnet av ungarske Bence Máté med et bilde av bladkuttermaur i Costa Rica.
- Maurene viste seg å være perfekte motiver, forteller Máté på hjemmesiden til Wildlife Photographer of the year. - I bildet elsker jeg kontrasten mellom det enkle bildet i seg selv og den komplekse oppførselen til maurene.
Vinneren i kategorien Young Wildlife Photographer of the Year ble britiske Fergus Gill med bildet The frozen moment.
Vinnerbildene fra årets konkurranse er å se på en utstilling i Londons Natural History Museum. Deretter skal utstillingen ut på turne rundt omkring i verden.
Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year
Eirik Grønningsæters hjemmeside
- Det er tatt hundretusenvis av vanvittige isbjørnbilder fra før. Når jeg har sett isbjørn har jeg stort sett bare kjørt rett forbi og tenkt at alt allerede er gjort. Men i fjor kom jeg på å sette ut kamera med fjernutløser og vidvinkel. Det er ikke tatt så mange isbjørnbilder med vidvinkel før, forteller Eirik Grønningsæter til VG nett.
Bildet viser en sel sitt siste syn i møte med en isbjørn. Det er tatt med på Kvalbeinøya på Svalbard. Selv satt Grønningsæter på trygg avstand i en gummibåt og ventet på at den nysgjerrige isbjørnen skulle utforske kameraet. Det gjorde den, fra alle vinkler, dyttet litt rundt på det og tok det inn i kjeften også. Uten at kameraet fikk en eneste skramme. Hodet på isbjørnen er ikke med på bildet. Dette var et bevisst valg fra fotografen. Han ønsket å la slutten på historien være åpen.
- Dette er et portrett uten ansikt. Bildet fungerer fordi det er dynamisk og det fanger sjelen til en vandrer og et dyr som konstant strever for å overleve i et utilgivelig miljø, uttaler Patricio Robles Gil, en av dommerne i konkurransen.
Den gjeveste prisen i konkurransen ble vunnet av ungarske Bence Máté med et bilde av bladkuttermaur i Costa Rica.
- Maurene viste seg å være perfekte motiver, forteller Máté på hjemmesiden til Wildlife Photographer of the year. - I bildet elsker jeg kontrasten mellom det enkle bildet i seg selv og den komplekse oppførselen til maurene.
Vinneren i kategorien Young Wildlife Photographer of the Year ble britiske Fergus Gill med bildet The frozen moment.
Vinnerbildene fra årets konkurranse er å se på en utstilling i Londons Natural History Museum. Deretter skal utstillingen ut på turne rundt omkring i verden.
Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year
Eirik Grønningsæters hjemmeside
Predatory steps
Eirik Grønningsæter
A marvel of ants
Bence Máté
Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year
The frozen moment
Fergus Gill
Veolia Environnement Young Wildlife Photographer of the Year